Harangozó Márta:
Marton László
Marton László abszolút művész. Azt mondhatnám: predesztináltan arra
született, hogy szobrász legyen és semmi más. Gyerekkorában közvetlen
ösztönző hatás nem érte környezetéből. Hogy művész legyen és semmi más,
azt nem a szülők, nem az okos nevelők mondták meg neki és döntötték
el, hanem sajátos és eredeti tehetsége. Amikor más kamaszok játékból
vagy önfeledt időtöltésként rajzolgatnak, esetleg gyurmát gyötörnek,
akkor Marton László alkotott. Fennmaradt és bronzba öntött Pásztorfiúja
öntörvényű alkotás, melyet a művész 17 évesen készített. Nem egy közvetlen
élmény realisztikus és ügyesnek mondható megformálása, hanem egy élethelyzet,
egy sors gyöngéd és művészien távolságtartó ábrázolása. Az az érettség,
amely a kompozíció egészéből sugárzik, értelmezhetetlen, ha nem egy
eredeti és rendkívüli tehetség remekléseként szemléljük.
Marton László pályájának áttekintésekor azért kell és érdemes mindig
ettől az etalontól kiindulni, mert visszatekintve is magyarázatul szolgál.
Az a természetes könnyedség, az az erőlködés nélküli biztonság, ami
ebben a szoborban testet ölt, az érett és a plasztikában minden irányba
elmozdulni képes szobrászra különösen jellemző. De az a tény, hogy az
anyag Marton László keze alatt mindig engedelmesen vette fel azt a formát,
amelyet a művész neki szánt, sosem jelentette, hogy nem vívta
meg a maga belső harcát. A végeredmény, a kész alkotás azt sejteti,
hogy aművész nem küzdötte át magát a teremtés egész folyamatán. Pedig
nem így van. Barátai, ismerősei jól tudják, hogy vívódás előzi meg a
kísérleteket. De éppen tehetsége természetének köszönhetően, a már kész
plasztikát látva, az embernek az a benyomása támad: az adott munkára
irányuló első gondolat és a szobor egyszerre született. Ezért annyira
eleven és életszerű Marton minden munkája, s ezért érződik valamennyin
a hirtelen jelentkező ihlet hamvassága és varázsa.
A szobrász keze hozzászokik a birkózásra késztető anyagokhoz, a nehezebb
szerszámokhoz. Egészen különös adottság, hogy valaki közben, párhuzamosan
egy olyan műfaj szerelmese legyen, amely a látvány pillanatnyi ihletére
épül: a festészetnek. Ennek a szinte csodának számító helyzetnek a tanúi
lehetünk Marton esetében. Az akvarellhez nem pályája egy korszakában
menekült, felüdülésként, kikapcsolodásként vagy vigaszt keresve. Mindvégig
szerelmese volt.
Ebben az albumban több mint ötven évet ölelnek át a bemutatott munkák.
Találunk köztük úgynevezett grafikai tanulmányokat is, de azok soha
nem vázlatok egy elkészítendő szoborhoz, sokkal inkább egy, a rajzolásban
önfeledt örömét lelő művész öntörvényű alkotásai. Marton munkásságára
mindig is jellemző volt az élet szeretete. Ha akvarelljeit nézzük, ezt
még inkább érzékelhetjük. Számára minden téma, de természetesen leginkább
a táj, s ezen belül is a szelídségével és változatosságával gyönyörködtető
dunántúli táj. Bármelyik életkorából származó vízfestményét nézzük,
azonnal szembetűnik, hogy előre soha nem határozta el, mit akar megfesteni.
A pillanat döntötte el, mi került a festőpapírra. És az ihletettség
szülte a stílust is. Marton számára nem voltak és ma sincsenek előre
eltervelt formák, festői „eljárások". A víz, az ég, a fák, vagy
városrészek, alakok, formák, figurák, a maguk valóságos gazdagságukban
válnak művészetként megörökített látványélményé. S ezért, ami kék, ábrázolva
lehet piros, vagy sárga, elénk léphet felismerhető konkrétsággal vagy
elmosódó, alig konturos látványként. A fák lehetnek fák, de vonuló lándzsahegyek
is. A városrészlet lehet felismerhető, de álomszerűen meglebbenő. A
kép összeállhat néhány hirtelen színből, de pompázhat különös színgazdagsággal.
Lehet minden részletében közeli és távoli ragyogás, a napfény csodálatos
játszadozása, de az is természetes, ha a méltóságteljes, azt mondhatnám:
felemelő komorság hangulatát kapjuk.
Az akvarell sok előkészületet kíván, mint alkotási mód. De az
adott képre csak percek jutnak. Az akvarell a pillanat művészete. A
jó akvarellhez rendkívüli összpontosítással juthat el a művész, és mindig
csak a mindent összesűrítő és magába foglaló ihlet csodája révén. Ha
Marton képeit egymás után nézzük, mindvégig érezzük: ugyanaz a kéz teremtette
őket, csak éppen arra találunk nehezen magyarázatot, hogy miképpen származhattak
ugyanazon alkotói képzelet kaleidoszkópjából. Nem csak
a tartalmai gazdagság, nemcsak a különleges színkezelés, nemcsak a formai
változatosság miatt. Hanem elsősorban azért, mert a stílusok egyszerre
vannak jelen. Egyszerre igazolják, hogy az akvarell mindenre képes,
és ugyanakkor azt is, hogy Marton gyakorta az akvarell végső határai,
csodálatos szélsőségei között csapong. Nem szobrászként, aki mellesleg
akvarellista. Hanem szinte és kizárólag csak festőként. Mint aki az
egész életét erre tette fel. Ezért írtam rögtön az első mondatban, hogy
Marton abszolút művész. Hogy csak művész, és semmi más. Őt nem érdeklik
a nagy esztétizálások, az ideológiai meggondolások. Ő a valóságra figyel
a maga természetességében, a maga ellentmondásosságában: az elvakító
fényességű ragyogásra és a tapogatózásra késztető különös sötétségre.
A természet, az ember, a megalkotott valóság ezerarcúságára. A dolgok
egymás mellett és egymás ellen működő halmazára. Marton imádja az életet.
Élni és megélni, átélni. Ebben az egyszerűségben mindig jelen van számára
a nő szépsége, a létezés folyamatosságát képviselő szerepe, az a különös
adottsága, hogy benne, illetve rajta keresztül minden életvágyát, álmát
kíléjezheti. Nőalakjai ettől éteriek, és mert a valóság apró hibáit
is magukon viselik, ettől valóságosak.
Marton akvarelljeit sokan ismerik. Sokan szeretik. Ez az album
mégis reveláció. A sok száz alkotásból ez a válogatás hirtelen ráébresztheti
az érdeklődőt, hogy a köztéri szobrász után találkozott egy festővel
is. Egy olyan érzékeny, lírai alkattal, aki plasztikáiban számos drámai
pillanatot ábrázolt drámaian. Találkozott egy művésszel, akinek a tehetsége
átlépi a műfajok határát, s éppen abban öntörvényű, amiben megmutatkozik.
Szerencsére ez az album az utóbbi énekben született szobrok közül is
bemutat néhányat, s így jól érzékelteti, hogy Marton László szobrász,
ha a szobrait nézzük, és festő, ha az akvarelljeiben és olajfestményeiben
gyönyörködünk.
Az elképzelés megfogamzásakor a művészt az vezette, hogy a szobrait
bemutató számos kiadvány mellett végre legyen egy olyan album is, amelyben
lapozgatva az érdeklődő megismerheti a festő Martom, illetve egész pontosan
a megszállott akvarellistát. Nos, Fortuna úgy határozott, hogy közben
gyönyörű, szinte alapműnek számító szobrok is születtek Marton alkotó
műhelyében, így természetes módon adódik az eredeti elképzelés kibővítése:
kerüljenek bele ebbe a könyvbe ezek a munkák is.
Élükön éppen a szeszélyes úrnőről készített gyönyörű plasztikával.
Marton a fortunai kegyeket leegyszerűsíti és ugyanakkor a lehető legtágabban
értelmezendővé teszi, amikor a kegyes hölgyet állítja fel a nagy egyensúlyérzéket
kívánó gömbre. Harmonikus szépségű, látszólag bárki számára elérhető
mai nő Marton Fortunája. Szerencsekereket tart jelképként a kezében.
De láthatóan nem kormányoz vele, csak jelzi, hogy ez a képessége adott.
Figyelmünk szinte elhanyagolja a jelképet, amikor az egész alakot befogadja.
A szem először a majdnem realisztikusan megformázott szép és távolian
titokzatos arcra tapad. A kar, a váll, a mellek meztelensége érzéki
bájt sugároz, ám a ruharedők óvón eltakarják a test fantáziát megmozgató
részeit, figyelmeztetnek, `hogy mégsem igazán halandóval van dolgunk,
hanem egy olyan lénnyel, aki bennünk lakozik, amikor jól megy a sorunk,
és kívülünk élő elérhetetlen, majdnem gyűlölt valaki, amikor elborul
személyes egünk.
A Torzó testvére a Fortunának. Észre sem vesszük, hogy a nőalaknak
nincs feje, letörtek karjai, s talán nem is a szobrász, hanem mi magunk
húztuk fel rajta vagy róla azt a leomló drapériát, amely olyan vigyázva
takarta Fortunát. A Torzó Marton egyik főműve. Miként az antik görög
szobrászok, ő is szívesen bízta művészeti üzenetét a megformált női
testre. Sokféle, fajta szobrot készített munkássága során a nőről, sőt
egyenesen a Nőről. Valamennyiben a létezés kezdetét és teljességét igyekezett
ábrázolni. Ez a Torzóban vált fölülmúlhatatlanná. Marton tökéletesen
bánik a márvánnyal is, miként bármilyen más anyaggal. De ő is úgy érezhette,
hogy a márvány azért valami más. Az igazi megmérettetés lehetősége.
A ábrázolt test arányai gyönyörűek. De ez kevés volna. A művész nem
akarja a teljes meztelenséget ábrázolni, mert az már talán el is veszíti
erotikus jellegét. De az sem állt szándékában, hogy a ruhán áttetsző
formák túlságosan izgassák a fantáziát. Így ez a kitakart meztelenség
lehet önmutogatás és a véletlen pillanata. Amennyit látunk, az olyannyira
maga a teljesség, hogy elfeledkezünk arról, hogy csak részlettel van
dolgunk. A Torzó a valóságos és a minden férfi vágyban megtestesülő
nő ideálja. A szépség örökkévalósága, a tisztaság egyszerisége, a szemérmesség
és az önkéntes meztelenség harmóniája. Marton mindig ebben a mindennapiságban
testet öltő teljességben látta a művészet igazi feladatát és szépségét.
Shakespeare Hamletjének átérzéséből született - szobrászi megfogalmazással
- To be or not to be című munkája. Sokféleképpen ábrázolták már a gyötrődő,
bizonytalankodó és végső kérdéseken tépelődő dán királyfit, aki a cselekvés
pillanatában azt szimbolizálja, hogy inkább a rettegett halál mint a
mocskos élet. Marton a kétségektől gyötört, szinte megnyomorított Hamletet
ábrázolja ebben a kompozíciójában . A figura durva arcát megszépíti
a gondolkodás. Mély szemeibe tekintve kétkedésének részévé válunk. Nehéz
elhinni róla, hogy rövidesen feláll, leveti az őrültség álarcát és a
cselekvésben - helyretolva a kizökkent időt - feláldozza önmagát, feláldozza
a kételkedést, vagy ha úgy tetszik, legyőzi önmagában.
A Cantata profana gyönyörű kompozíció. Ha mi, magyarok nézzük
ezeket a szarvasokat, nem csupán vadon élő, látványosan szép állatokat
látunk bennünk. Hanem: elvarázsoltságot, büntetést. Ám ezeknek az energikus
állatoknak ez a különös dermedtsége, önmagába forduló szomorúsága bárki
számára felismerhetővé teszi a balladai gondolatot és érzést, és egyértelművé,
hogy ezek az állatok európai árvaságunknak a szimbólumai. Ezek a szarvasok
csalogattak idáig bennünket, s végül mi magunk is tiszta forrásra vágyó
kiszolgáltatott szarvasokká váltunk.
Marton értői már többször megállapították, hogy a művésznek nincs kitüntetett
stílusa. Mindig az adott mű maga a stílus. Az adott mű, amely egy gondolat
testet öltése és szétsugárzása. Az Ecce Homo nem az a Krisztus, aki
értünk magára veszi a világ, illetve az emberi gyarlóság bűneit. Ez
a Krisztus nem a Megváltó Jézus. Ez a Krisztus valóban az ember. A vállra
terített és az egész testet takaró palást arra szolgál, hogy figyelmünk
az arcra irányuljon. Ezen az arcon nincs túlvilági átszellemültség,
nincs a feltámadás ígérete. Ez az arc a mi halandó arcunk. Az e századi
szenvedésünk és csalódottságunk a meggyötört, megalázott, megcsúfolt
ember jelképe. Ez a Krisztus szégyelli meggyötört testét. Szégyelli,
hogy mindezt meg lehetett vele tenni. Ez a Jézus tanácstalan és döbbent.
Ez a Jézus ábrázolás a legigazibb emberábrázolás. Marionnak ez a megrázó
és gyönyörű alkotása az egyik legteljesebb és legösszetettebb gondolatiságú
műve. A legtöbb, amit egy szobor és egy szobrász vállalhat.
Marton szobrászata emberközpontú. Divatok jönnek, divatok mennek, de
ő ragaszkodik ahhoz, hogy az embernek önmaga megmutatásával szóljon
a létezés mibenlétéről. A honnan jövünk, mik vagyunk és hová tartunk
örök dilemmájáról. Talán ezért is szeret és tud portrét készíteni. A
Cziffra Györgyről készült alkotása ennek a műfajnak a remeklése. Az
arcvonások jól felismerhetők, azonosíthatók, és ami ritkán adatik meg
egy művésznek, Martornak ismét sikerült: ez a szobor belülről dereng.
Lennon is maga a muzsika. Ám lényében sok a megjátszottság, a
világnak szánt gesztus. Marton levehette volna Lennon arcáról a szemüveget.
De fennhagyta, s éppen azzal a szándékkal, hogy szobrászi eszközzé váljék
a kezében, így érzékelteti azt a szerepjátszást, ami jellemző volt erre
a kitűnő muzsikusra, ellentmondásos jellemű, s valamiképpen mégis elesett
emberre. Aki Marton szemüvegén át néz Lennonra, azt is észreveszi benne,
hogy tragikus sorsa színpadi volt.
Portréi sorában érdekes állomása Károly hercegről készült munka. Egyrészt
korrektül akarja ábrázolni a megformálandó személyt, másrészt vállalja
a művészi felelősséget is. Marton hercege ismeri saját értékeit, és
képes a saját szemével nézni önmagát a tükörben. A modern ábrázolás
jegyében személyes megbízásra és modellüléssel készültek olyan bravúros
portréi, amelyek híven őrzik az ábrázolt egyéniség arcát, de egyben
a szobrász gondolatát és üzenetét is. Remek a Peter Munkról készült
portré, amely megoldásában a művész Egry ábrázolását idézi fel bennünk.
Lord Rothermere-ről készült munkája a jellemábrázolás remeke, akárcsak
a bölcs mosolyú Andrew Sarlós portré. A Peter Munk feleségéről, Melanie-ről
készült márvány plasztika, impresszionisztikus eszközeivel bravúros
múltidézés, valamiféle álom az egykori ifjúság szépségéről.
Marton mostani alkotó korszakának két fontos és képességeit próbára
tevő megbízatása volt az Apor Vilmosról és a Görgey Artúrról készült
kompozíció. Apor püspök azok közé a papok közé tartozott, akik minden
időben tudták, hogy mit kíván a katolikus vallás és az emberség. Apor
Vilmos nem mártír sorsra született. A véletlen tette azzá.
A kompozíció remekül érzékelteti ezt a helyzetet. Testével védelmezi
a kiszolgáltatottakat, egyik kezével óv, a másikkal tiltakozik az erőszak,
az ostobaság, az értelmetlen halál ellen. Az érzékletesen formált arcon
jóság és kiszolgáltatottság látszik. A márvány posztamens sajnos kicsit
ünnepélyessé teszi Apor Vilmos magatartását. A kevésbé látványos emelvényen
jobban érvényesülne a szobrászi szándék.
Görgey történelmünk egyik legvitatottabb személyisége. De végső
soron inkább bűnbak. Minden valószínűség szerint a lehető leglogikusabban
cselekedett. De ez a cselekedet a vereség beismerése volt. Közben pedig
a magyarság soha nem akarta és tudta elfogadni, hogy akkor ott, Világoson
valóban nem volt más választás, mint a fegyverletétel és a további fölösleges
áldozatok kivédése. Görgey ezt a rettenetes dilemmát megélte, és tudatosan
döntött, élete végén is vállalva a döntést és a kitaszítottságot. Marton
nem is a megalázott hadvezért ábrázolja, hanem a határozott, a kiegyensúlyozott
férfit, a politikust, aki vállalja sorsát és a rámért feladatot. hova
nem ágaskodik, nem kapar. Nyugodtan, megfékezetten áll. Harmóniában
a hátán ülő magabiztos lovassal. Marton mindenféle előítéletet félredobott.
Olyannak ábrázolja Görgeyt, akit nekünk, az illúziókkal leszámolva,
akár tetszik, akár nem, vállalnunk kell.
Marton László az utóbbi néhány évben sok és sokféle szobrot készített.
Eddigi alkotói munkásságának talán soha nem volt ilyen összetett és
sűrített korszaka. A szakmai tudás birtokában bármihez nyúlt, a teljességet
volt képes megragadni. Fortunának olyan kegyeltje ő, aki mindent megtesz
azért, hogy ne a véletlennek, hanem munkájának, rendkívüli tehetségének
köszönhetően érezhessük őt szerencsés művésznek.
|